The future is here: Er voice search kommet for at blive?

I filmen “Her” fra 2013 spiller Joaquin Phoenix den ensomme forfatter Theodore, der forelsker sig i sin digitale AI-assistent Samantha – en digital assistent, der kender til alle hans behov og ønsker.

Første gang jeg så den film, kunne jeg ikke lade være med at tænke, at den var lidt far-fetched. Helt ærligt, hvordan kan man forelske sig i en computer? Men nu, 7 år senere, er jeg måske ikke helt så afvisende overfor ideen, som jeg var, da filmen først så dagens lys.

Da filmen kom i biograferne i 2013 for første gang, var voice search stadig i sin spæde begyndelse af kommercialisering, så hvordan kunne vi regne med, at det nogensinde ville blive til noget større? Misforstå mig ikke, jeg var da udmærket godt klar over, hvor smart det var, at jeg via min stemme kunne ringe op til min mor – men jeg havde ikke tænkt, at det var noget, jeg ville komme til at bruge til andet end det sporadiske opkald eller SMS. But boy, was I wrong…

Men er det overhovedet relevant at tænke på voice search?

Blot i løbet af de sidste to år er voice seach trådt ind i forbrugernes hverdag med hastige skridt. Siri og Alexa er ikke længere bare noget, vi bruger til at lave opkald med, men nu bliver de også brugt i forbindelse med produkter, som vi mangler, ydelser vi skal bruge eller oplevelser, vi leder efter.

Statistikker viser, at ca. 40% af alle voksne mobilbrugere på verdensplan anvender voice search på daglig basis, og her taler vi altså ikke kun om de unge, selvom tallet er væsentligt højere her (ca. 39% af alle millennials bruger voice search mindst én gang om måneden). Nej, faktisk bruger omkring 9% af de 55-64-årige også voice search, når de søger efter produkter og services på nettet. Derudover er det omkring 20% af alle søgninger, der bliver lavet på mobiltelefoner, hvor der bruges voice search til at finde frem til et specifikt produkt eller service. Og don’t even get me started on, hvordan vi bruger Google Home, Apple-ure og andre ”smart devices”.

I takt med at stemmestyrede søgninger vinder frem og bliver brugt af flere og flere forbrugere, hvordan skal vi, der arbejder med SEO til dagligt, så forholde os til det? Og har det overhovedet nogen indflydelse på den måde, forbrugerne søger efter produkter og services på?

SEO vs. VEO

I søgemaskineoptimering er vi vant til at arbejde ud fra søgeord, der kan skabe så meget relevant trafik ind til et website som muligt, og i sidste ende skal disse søgeord lede til en hel masse konverteringer. Repetitive søgeord er et fortidslevn, men derfor tager meget af SEO-arbejdet stadig udgangspunkt i de søgeord, som kunderne skriver på søgemaskinen for at finde frem til et givent produkt eller service. Vi kan ikke komme udenom søgeord, når vi arbejder med SEO.

De søgeord, vi bruger til SEO, er ofte holdt korte og i ”skriftsprog”. Men begynder vi at snakke VEO (Voice Engine Optimization) i stedet for, kan det være, vi skal overveje en redefinition af vores søgeord. Vi skriver og snakker trods alt på to forskellige måder, og det er derfor ikke sikkert, at de nøje udvalgte søgeord, vi bruger til SEO, vil have den ønskede effekt, når vi begynder at kigge på VEO.

Intention, behov og krav

Skal du fx lede efter en restaurant i Odense, vil en almindelig søgning på Google højst sandsynligt lyde i retning af ”restaurant Odense”. Men vil du også søge sådan, hvis du spørger Siri eller Alexa via voice search? Jeg ville i hvert fald ikke. Min søgning ville højst sandsynligt lyde i retning af ”hey Siri, hvor finder jeg den bedste restaurant i Odense?”, eller ”hey Siri, kan du anbefale nogle gode restauranter i Odense?” – og så har jeg stadig holdt min søgning meget bred. I virkeligheden vil min søgning nok være endnu mere indskrænket i form af, hvilken type restaurant jeg har lyst til at spise på. Altså vil min talesøgning nok lyde mere som ”hey Siri, hvor finder jeg den bedste sushirestaurant i Odense?”, eller ”hey Siri, kan du fortælle mig, hvor jeg finder den bedste burger i Odense?”. Vi går altså fra korte 2-ords søgninger, hvor intentionen bag er meget bred til søgninger, der er 8, 10 eller 14 ord lange, og hvor kravene til søgningen er langt mere specifikke.

Ved brug af stemmestyrede søgeresultater er kunderne altså hyper-bevidste omkring deres behov, og der bliver stillet langt højere krav til de produkter og services, der bliver ledt efter. Hvis vi som virksomhed nogensinde ønsker at blive fundet via voice searches, er vi altså nødt til at genoverveje, hvilke søgeord vi arbejder ud fra, samt hvordan vi formulerer selve det tekstindhold, vi har på vores landingssider.

Hvordan rammer vi voice search kunderne?

Der er nogle forskellige måder, hvorpå vi kan optimere imod voice searches og dermed sikre de bedste resultater. Herunder finder du 4 råd til optimering mod stemmestyrede søgninger:

  1. Brug longtail søgeord, så du kan ramme de kunder, der bruger voice search til at søge efter produkter. Som beskrevet ovenfor, er vores talte søgninger langt mere konkrete og indsnævrede, hvorfor det ikke giver gode nok resultater med almindelige ”brede” søgninger. Så tænk over, hvordan dine kunder vil spørge efter din virksomhed, og sørg for at disse longtail søgetermer bliver indskrevet i dit tekstindhold på dine landingssider.
  2. Sørg for, at dit tekstindhold på dine sider er skrevet i talesprog. Bruger du talesprog i dine tekster, er der langt større sandsynlighed for, at du vil ramme de af dine kunder, der bruger stemmestyrede søgninger.
  3. Overvej, om en FAQ vil være relevant for din virksomhed. Er du ikke interesseret i at få skrevet dine tekster i talesprog, kan du alternativt overveje, om en FAQ vil være et bedre alternativ. Her kan du nemlig få nedskrevet de spørgsmål og svar, som dine kunder potentielt kunne bruge, når de søger efter produkter via voice search. Du vil derfor let og elegant kunne komme udenom talesprogstekster, samtidig med at du ikke mister trafik.
  4. Gør det nemt for dine kunder at finde basale informationer om din virksomhed, såsom geografisk placering, kontaktinformationer og åbningstider. Vi oplever i høj grad, at voice search bliver brugt til lokale søgninger, navigation og informationssøgning, hvorfor det er vigtigt, at du gør det nemt for dine kunder at finde den information, de søger efter.

Venlighed, stemmestyrede søgeresultater og kærlighed

En af de interessante ting vi oplever, når det kommer til voice searches, er, at den måde, vi interagerer med teknologien, er anderledes end ved almindelige tekstsøgninger. Den stemmestyrede søgning giver en følelse af ”menneskelighed”, som betyder, at forbrugerne er langt mere høflige og venlige i deres verbale søgninger, end hvad vi oplever ved tekstbaserede søgninger. Kunderne stiller altså ikke krav på samme måde, men søger derimod svar på deres spørgsmål.

Så måske var ham Joaquin Phoenix ikke helt galt på den alligevel, dengang han i 2013 forelskede sig i sin digitale AI-assistent. Vores forhold til teknologien har i hvert fald ændret sig, og hvem ved – måske vi andre også ender med at forelske os i Siri, Alexa, Cortana, Bixby, Watson eller en af de mange andre digitale assistenter i fremtiden.

Betyder voice search, at vi skal redefinere hele vores SEO-strategi?

Nej, absolut ikke! Selvom stemmestyrede søgninger vinder mere og mere frem, så er det stadig den lille, nye spiller på markedet. Det er helt sikkert vigtigt, at vi holder øje med stemmestyrede søgeresultater, og hvordan det påvirker vores organiske trafik, men når det er sagt, er det stadig de almindelige tekstsøgninger, der er flest af.

En af de faktorer, der spiller ind på, om voice search bliver en del af fremtiden, er, hvorvidt vi som forbrugere kan finde det, vi søger efter, når vi bruger det – og pt. er vi ikke helt i mål med dette. Om det er fordi, vi ikke har teknologien til det, eller om det er fordi, vi skal være bedre til at optimere mod stemmestyrede søgninger på vores hjemmesider eller webshops er straks sværere at svare på. Apple siger selv, at de er i stand til at ramme 99% af alle forespørgsler med deres Siri-funktion, så måske ansvaret ligger hos os, der arbejder med søgemaskineoptimering?

Uanset om du ønsker at inkludere voice search i din SEO-strategi eller ej, er det ikke nødvendigt, at du redefinerer hele din SEO-strategi. Brug de 4 råd, som er beskrevet ovenfor, som et led i din allerede eksisterende SEO-strategi, og så er du godt på vej til at blive fundet via de stemmestyrede søgninger.

Skal jeg hjælpe dig med din SEO-strategi?
Maria Holm Petersen
SEO specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig