Med automatiserede e-mails kan du tjene penge uden at røre en finger!

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men der ligger rent faktisk et kæmpe potentiale i at ramme med sit budskab på præcis det tidspunkt, hvor det er allermest relevant for modtagerne.

Men hvad er automatisk e-mail marketing?

Du har nok hørt om Københavns underjordiske metro, der til dagligt fragter 160.000 passagerer nemt og sikkert fra A til B – og så endda helt uden en togfører. Selve konstruktionen har krævet tid og ressourcer, men den langsigtede løsning, hvor metroen kører automatisk, fungerer nu helt uden menneskelig indblanding – selvfølgelig med undtagelse af lidt vedligeholdelse.

På samme måde fungerer automatiske e-mails. Du er nødt til at lægge kræfter i den bagvedliggende proces, men når du har gjort det, handler det blot om at trykke på send-knappen, og wupti, så er du i gang! Selvfølgelig er vedligeholdelse og rapportering også en væsentlig faktor, men i dagligdagen vil dine e-mails altså gøre arbejdet for dig.

5 tips til hvad du skal huske, når du arbejder med automatiserede e-mails

  1. Hvad er formålet med dine automatiserede e-mails?

Noget af det vigtigste du skal gøre dig overvejelser om, er formålet med dine automatiserede e-mails, og hvem vil du gerne ramme med dine automatiske e-mails. Nye modtagere, inaktive modtagere, aktive modtagere, eller en helt fjerde målgruppe? Split din segmentering op så du får målrettet kommunikationen bedst muligt.

Uanset hvem du gerne vil ramme, er du nødt til at få gjort segmentet helt konkret. For uden et konkret segment for øje kan du risikere at ramme de forkerte personer og dermed gøre mere skade end gavn. Vi kender alle sammen følelsen af irritation, når vi modtager noget, vi ikke har bedt om – særligt hvis vi endda modtager det op til flere gange. Det kan i sidste ende resultere i en potentielt mistet kunde og dermed også et potentielt mistet salg.

Sæt dig derfor ind i segmentets sted: hvem skal modtage hvad og på hvilket tidspunkt.

  1. Automatiserede e-mails fungerer på baggrund af triggers

Det almindelige nyhedsbrev er en super god måde at være i jævnlig kontakt med dine modtagere på. Men det kræver tid og ressourcer, når du hver gang skal udarbejde nyhedsbrevet fra bunden og samtidig også lave nyt indhold, der giver værdi til modtageren.

Automatiserede e-mails fungerer anderledes, fordi de bliver ”trigget” af en bestemt handling, dine modtagere gør. Det kan eksempelvis ske ved, at en person tilmelder sig dit nyhedsbrev via en pop-up på din webside, handler på din webshop, klikker på et bestemt link, slet ikke klikker m.m. Handlingen medfører herpå en automatiseret e-mail.

Med automatiserede e-mails bliver dine e-mails også mere målrettede, fordi triggeren er baseret på det præcise segment, som du har valgt skal rammes på baggrund af en bestemt trigger.

  1. Lav konkrete flows til den enkelte målgruppe på baggrund af triggers

Næste skridt på vejen mod automatiserede e-mails er at udarbejde konkrete flows, der rammer de rigtige modtagere.

Tager vi eksempelvis de modtagere, som tilmelder sig via din pop-up på din webside, betegnes disse modtagere gerne som ”varme”. De har selv valgt at tilmelde sig dine nyhedsbreve, hvorfor de derfor også kan være mere klar til mersalg end andre modtagere.

Et flow til dette segment kunne se således ud:

  1. Lad modtageren kort efter tilmeldingen modtage en velkomstmail med en personlig hilsen samt call to action i form af gode tilbud/rabatter eller en konkurrence. Noget som giver modtageren værdi. Husk også at forventningsafstemme, så modtagerne ved, hvad de kan forvente.
  2. Efter en given periode kan du dele brugbart og eksklusivt indhold (for eksempel modetips, populære blogindlæg eller hvad du ellers arbejder med til dagligt).
  3. Tredje led i flowet kan være at dele en unik rabatkode eller bonus, som udelukkende gælder til disse modtagere. I denne mail kan du eksempelvis også dele noget indhold om dig selv og din virksomhed på en interessant og relevant måde – benyt evt. en case.
  4. Slutteligt kan du i fjerde flow sende en tilfredsundersøgelse ud til de modtagere, som har gennemført første køb på din webshop. Tilbyd evt. et gavekort som gulerod, hvis han eller hun fortæller om sin købsoplevelse. Det sikrer både indhentning af kundedata og mersalg.

Der findes et hav af muligheder, når det gælder flows, og kun kreativiteten sætter grænser. Så længe du holder det relevant, interessant og giver dine modtagere værdi.

  1. Emnefeltet og indhold er vigtigt

Vil du sikre dig, at dine automatiserede e-mails bliver læst, skal du fortsat være opmærksom på, at emnefeltet har en stor betydning for, om mailen bliver åbnet.

Et emnefelt er som regel mellem 55-75 anslag og skal derfor gå direkte til pointen og samtidig være engagerende.

Indholdet i de automatiserede e-mails er næste skridt på vejen, fordi det ligeledes skal være relevant og skabe værdi for dine modtagere. Alt efter hvilken branche du er i, og hvad dine mål er, er hovedreglen altid at indholdet – også i automatiserede e-mails – skal være relevant, skabe værdi og leve op til de forventninger, som du har givet dine modtagere. Storytelling og grafiske elementer kan mange gange give det sidste kick i forhold til at fange og fastholde modtagerens blik.

  1. Opfølgning og vedligeholdelse

Ligesom sociale medier er e-mail marketing i konstant udvikling og dit segment kan og vil også ændre sig i takt med dette. Derfor er du nødt til løbende at holde øje med, om flowet/den enkelte e-mail giver den ønskede effekt.

Det kan du gøre ved hjælp af forskellige værktøjer (eksempelvis Google Analytics), ligesom de forskellige e-mail udbydere også giver dig et overblik over de enkelte flows åbnings-, klik- og konverteringsrate.

Du skal hele tiden huske på at have dit mål med de automatiserede e-mails in mente. Hvad vil du gerne have ud af dem?

Så ja, du kan faktisk tjene penge uden at røre en finger!

Fordelene ved at sende automatiserede e-mails ud til dine modtagere er mange.

De kan være med til at skabe en tættere relation mellem dig og dine modtagere, fordi du er personlig, sender mere relevant indhold og dermed ikke spammer modtageren i blinde. Ligeledes bliver åbningsraten også højere, fordi indholdet er relevant og giver værdi, så modtagerne har lyst til at åbne dine e-mails. Slutteligt er de effektive og hjælper dig til at bygge en god relation op samtidig med, at de også skaber øget omsætning og mersalg.

Automatiserede e-mails er altså en rigtig smart måde at lave markedsføring på; du laver arbejdet én gang, hvorefter dine e-mails bare kører derudaf på skinner både med at opbygge tillid til dine modtagere og ikke mindst med at øge din omsætning helt automatisk!