Når samarbejder når nye højder, og horisonter bliver udvidet

Med en moderne og optimeret hjemmeside tilpasset det ganske land, kan UNICEF nu nemmere nå det danske publikum. Og med en stigning på 57,43% i nye faste støtter efter release af deres nye site, elsker Danmark UNICEF’s nye og brugervenlige hjemmeside.

En verdensorganisation der hjælper børn i nød

De fleste kender nødhjælpsorganisationen UNICEF. De har siden slutningen af Anden Verdenskrig taget hånd om verdens små beboere og startet indsamlinger for at sikre børns fremtid. Børnene er den generation, som skal drive verden videre, og derfor har UNICEF altid på hjerte at gøre de samfund som børnene vokser op i stærkere. De arbejder akut og langsigtet, og de ligger deres lid til, at hele verdens befolkning har et ønske om at sikre børnenes fremtid – og dermed klodens.

Det første møde mellem UNICEF og OnlinePlus

Det er ikke første gang, at OnlinePlus samarbejder med UNICEF. Vi står bag designet på deres webshop, som blandt andet forhandler verdensgaver til udsatte børn. Deres gamle version var forældet og trængte til en støvsugning. Vores grafiker lavede derfor et helt nyt design i ægte UNICEF-stil, og dette blev begyndelsen for et af OnlinePlus’ største samarbejder til dags dato.

Et andet møde, som førte til et solidt samarbejde

Det skulle vise sig, at vores samarbejde med UNICEF og et nyt design til deres webshop plantede spirende frø i hjælpeorganisationens sind. OnlinePlus lå i baghovedet da de skulle have omdannet deres engelske søsterwebsite til en fordansket udgave, og derfor blev vi spurgt om vi ville udforme et tilbud, hvor vi skulle præsentere alle de løsninger, vi fandt optimale for UNICEF’s danske hjemmeside.

Men først…

Når en organisation som UNICEF byder dig velkommen indenfor, er det ikke bare sådan lige at træde over dørtærsklen. Som NGO har UNICEF nemlig nogle ganske særlige krav til de virksomheder, som de indgår samarbejder med. Og det er helt naturligt. Med deres vision og formål er det alfa og omega, at deres samarbejdspartnere har rent mel i posen og er drevet af ordentlighed. Derfor blev der sat en underskrift på et dokument, der sikrede UNICEF, at OnlinePlus selvfølgelig overholder menneskerettigheder – det vil altså sige, at vi blandt ikke anvender børnearbejde og arbejder med våben.

Et dybdegående stykke arbejde begynder

Et indledende arbejde med underskrifter og andre processer og formalia der skulle klargøres, er en nødvendighed, hvis man ønsker at samarbejde med en Non-Profit organisation, som arbejder med velgørenhed rettet mod mennesker. Men da der kunne sættes flueben ved alle disse opgaver, kunne selve arbejdet med hjemmesiden begynde. Det arbejde, som vi hos OnlinePlus elsker at nørkle med. UNICEF leverede en kravspecifikation med alle deres krav, drømme og mål for hjemmesiden. Og nu kunne nørderiet endelig starte.

Men hvordan griber man det an, når det ikke er hele sitet, der skal laves om, men engelske elementer der skal gøres danske, brugervenlige og mere moderne? Og hvor et af de fornemmeste mål er, at UNICEF skal kunne hverve flere faste støtter via deres site end tidligere? OnlinePlus er et hus fuld af kompetente eksperter, og vi har selvfølgelig også dygtige udviklere med på holdet. De ved en masse om de nyeste trends og tendenser inden for webudvikling, optimering af brugervenlighed og konverteringer og moderne elementer. De ved, hvad der er væsentligt at implementere på en hjemmeside for, at de besøgende har lyst til at blive hængende, og de ved, hvad et godt samarbejde betyder for det endelige resultat. Vores udviklingschef, Martin Due, blev tovholder på projektet og UNICEF’s primære kontaktperson på den rejse, som sidenhen skulle vise sig at blive et stærkt samarbejde.

Som ekspert inden for hver sit område, tog Martin og Jeppe, CEO i OnlinePlus, de konstruktive briller på. Og det er vigtigt at gøre for det mest optimale resultat. UNICEF havde selv en masse viden og gode løsninger, men er du interesseret i at fremlægge det resultat, du finder allerbedst muligt for kunden, skal alle processer og løsninger nøje gennemgås. Og det blev de. Vi er nørder i bedste forstand, og som en sand kode-ekspert, havde Martin en masse løsninger, som kunne gøre UNICEF’s danske hjemmeside endnu bedre.

Et besøg i FN-bygningen og en stolt sejr

Efter en grundig gennemgang hvor områder og uklarheder blev præciseret i UNICEF’s kravspecifikation, og et endeligt tilbud og oplæg var blevet udformet, drog Martin Due og Jimmy Vejlemark, partner i OnlinePlus, afsted mod FN-bygningen, hvor vores ideer og tilbud skulle fremlægges. Og det store arbejde bar frugt. Vi vandt casen på baggrund af det bedste indhold og den bedste præsentation. Stolte smil og bobler i maven var landet, og et spændende og teknisk arbejde kunne endelig påbegyndes hjemme i Odense.

Når tæt dialog og en fælles forståelse fører til fantastiske løsninger

Med en underskrevet kontrakt kunne vores eksperter begynde det arbejde, der i sidste ende skulle munde ud i en dansk hjemmeside til en af verdens største hjælpeorganisationer. UNICEF havde klare ideer om, hvad der skulle ske, og allerede fra begyndelsen var det meningen, at deres engelske søsterwebsite skulle konverteres til en dansk udgave. Der skulle derfor ikke designes en spritny hjemmeside med en masse nye funktioner, men i stedet skulle en engelsk side fordanskes og tilpasses de danske besøgende. Det kræver selvfølgelig ikke lige så meget tid som at designe et helt nyt site, men det er heller ikke gjort på nul-komma-fem. UNICEF’s engelske udgave var nemlig ikke længere den nyeste dreng i klassen, og krævede derfor ændringer så den ville blive mere brugervenlig, moderne og konverteringsvenlig. Optimering af brugervenligheden på en hjemmeside er nemlig afgørende for, at de besøgende har lyst til at blive. Martin fik tilsendt UNICEF’s engelske theme, tog tyren ved hornene og tilpassede det, så temaet nu blev til en dansk og optimeret udgave. Hele tilpasningen af det engelske theme indebar ændringer i design og funktioner for at skabe det bedst mulige overblik over hele siden. Temaet blev delt med UNICEF, så de selv kunne være med i hele processen og godkende alle løsninger inden udførelse. Et sådant tema giver den bedste forståelse for, hvilke muligheder der ligger i et site, og derfor var dette første step på vejen mod den topmoderne danske hjemmeside.

Et donationsmodul

Desuden skulle hjemmesiden have et nyt fundraising-system, da den engelske udgave ikke var tilpasset det danske marked og betalingskanalerne hertil. For en Non-Profit Organisation som UNICEF, er dette et særligt vigtigt element at have i deres online univers, for det er i stor grad det, de lever af. UNICEF havde et ønske om at anvende OnlineFundraising fra FundraisingBureauet som deres donationsmodul. I tæt dialog gennem Skype og mailkorrespondancer med UNICEF’s repræsentant, Charlotte Majlund Madsen, Digital Platform Manager, tilpassede Martin det nye donationsmodul, så det fungerede i samspil med UNICEF’s landingssider. Det nye modul gør det nemmere for ansatte i organisationen at opsætte kampagner, og det er blevet langt nemmere for besøgende at donere penge til børn i nød. Alt dette på grund af en langt mere visuel landingsside og et brugervenligt modul, der er nemt for de besøgende at navigere i. UNICEF’s tidligere betalingsvindue var ikke mobilvenligt, men den nye og opdaterede version har åbnet op for nye muligheder. Som velgørenhedsorganisation er det væsentligt, at donationsmodulet fungerer på tablet, da det herved er nemmere at indsamle donationer på gågader og andre steder med befolkningsmængder.

Alle løsninger blev vendt og drejet med Charlotte. Den tætte dialog sikrede et flydende flow i både samarbejde og løsninger, så deadlines kunne overholdes. Det har alt i alt mundet ud i et fantastisk site målrettet de danske besøgende. UNICEF’s nye hjemmeside gik online i september 2018, og siden lanceringen har de kunne mærke en flot stigning i antallet af faste støtter tilmeldt via www.UNICEF.dk. Hele 57,43% nye støtter er blevet en del af UNICEF’s velgørenhedsunivers, og det er vi hos OnlinePlus utrolig glade for.

En åben dialog der fortsætter

Samarbejdet mellem OnlinePlus og UNICEF slutter ikke her. Som ansvarlig for deres nye hjemmeside, er dialogen fortsat åben. UNICEF huser selv en masse knivskarpe mennesker, som selv laver ændringer på landingssider, ligger nye billeder op og meget andet, men har de brug for nye løsninger eller et nyt design, er vi deres ven i nøden. Derfor fortsætter den tætte dialog for at bevare den bedste løsning for en af verdens største velgørenhedsorganisationer.

Vi favner bredt og har plads til alle

Samarbejdet med UNICEF har for os som digitalt webbureau vist os, at vi kan varetage alle former for opgaver uanset vores kunders størrelse. Vi har plads til både store og små, og hverken tømreren eller velgørenhedsorganisationen bliver overset. Vi elsker at udvikle os, og det har vi i den grad gjort i samarbejde med UNICEF.