Derfor vinder du flere Google-kunder med SEO

Du sidder måske som webshop- eller hjemmesideejer og har allerede styrket din onlinetilstedeværelse med Google-annoncering. Du har sikkert allerede hørt om SEO og overvejer, hvilke fordele det vil kunne bringe din virksomhed. SEO indeholder mange fordele, der får Google til at tilgodese din hjemmeside og skubbe din side over dine konkurrenter.

Hvis du allerede har Google Ads, så vil SEO kunne bringe dig endnu en fordel, som kan styrke din virksomhed i kampen om kunderne online. Google er nemlig glad for SEO, og de vil tilgodese din Google-annoncering, hvis du har fået din hjemmeside SEO-optimeret. Så ikke nok med at det er en god ide at markedsføre sig i hhv. SEO og Google Ads, så kan sammenspillet sikre dig mere trafik og billigere klikpriser i din Google-annoncering.

Hvordan har SEO indvirkning på dine klikpriser?

Nu skal det ikke blive et indlæg omkring SEO, og hvordan det virker. Hvis du ønsker at blive klogere på, hvordan SEO helt konkret virker, så vil jeg anbefale, at du læser videre på vores side om SEO. Det, jeg vil fortælle om, er hvor koblingen imellem SEO og Google Ads opstår. Et amerikansk webbureau har tidligere påvist, at der er en positiv sammenhæng mellem dine priser i Google Ads og SEO. Jeg vil udlægge for dig, hvordan det helt praktisk fungerer og kommer dig til gavn.

Når SEO-specialister går til værks, så forbedrer de siden på flere forskellige områder. Først, så er der “on-page SEO”, hvor din hjemmeside målrettes mod et bestemt søgeord. Målretter du din hjemmeside mod søgeord, så er Google mere tilbøjelig til at tilgodese din hjemmeside i søgemaskinen, når de mener, at din hjemmeside er relevant for en potentiel kundes søgning.

SEO-specialister laver andre vigtige opgaver, der gør, at Google vil tilgodese din hjemmesides placering på Googles søgeresultater. De sikrer, at brugervenligheden forbedres ift. hastigheden på din hjemmeside.

Google Ads er et auktionshus

Når man annoncerer i Google Ads, så er man en del af en auktion. En auktion, der finder sted i det sekund, kunderne taster søgeordet. Det er Google Ads-specialisternes opgave at finde de mest rentable søgeord. Som mange nok ved, så har Google rigtig mange besøgende hver dag, og det betyder, at de har rigtig mange potentielle kunder for en annoncør. Det betyder skarp konkurrence, for hvis ikke du bliver vist, når kunden forsøger at få løst deres problem, hvordan skal du så komme ud med dit budskab?

Når auktionerne finder sted, så ville man først tro, at det kun er et spørgsmål om pris. Det er det ikke. Google er meget brugerorienteret. Det betyder, at de sætter deres “kunders” oplevelse højere end at få det højeste bud. Google har et regnestykke, som de anvender, når de udvælger, hvor meget en annoncør skal betale. Det udregnes ud fra det, man kalder et kvalitetsresultat, og det er meget centralt i forklaringen.

Kvalitetsresultatet

Det er Google, der bestemmer hvordan klaveret spiller, og det kan de med gode grunde tillade sig. Så virksomhedsejerne gør klogt i at rette sig ind efter spillereglerne i Googles univers, hvis de ønsker at nå ud til de mange daglige søgninger.

Google har tilkendegivet, hvad der kræves fra deres annoncører, hvis de skal have det nemt i deres auktionshus. En måde at vide, om Google er tilfreds med virksomhedens hjemmeside, er det førnævnte kvalitetsresultat. Regnestykket kan formuleres således:

Kvalitetsresultat = Annoncerelevans+ Landingssidens oplevelse + Forventet klikrate.

Som du kan se, så består regnestykket af tre variabler. Det er ikke alle tre, der er lige vigtige i denne sammenhæng. I den her sammenhæng er det “forventet klikrate” og “landingssidens oplevelse”, der er relevant. Jeg vil for en god ordens skyld redegøre for alle de variabler, så det skaber et bedre overblik.

Annoncerelevans: Matcher kundens søgeord din annonce. Hvis din annonce er generisk og ikke indeholder relevante termer, der matcher søgningen, så vil den modtage en dårlig score, når virksomheden har valgt at annoncere på det specifikke ord.

Forventet klikrate: Google har meget data, rigtig meget data. Det har de også på din annonce. Hvis Google har kunne se, at din annonce ikke har fået klik, selvom den er blevet vist, så tager Google det som et tegn for, at din annonce ikke er, hvad kunderne har søgt.

Landingssideoplevelse: Det er her, koblingen opstår imellem Google Ads og SEO. Oplevelsen på landingssiden er, som det lyder, brugervenligheden af din hjemmeside. Den kan også deles op i flere dele:

  • Søgeordsoptimeret: Dine landingssider passer til de besøgendes søgeord. Hvis Google ikke finder din side relevant ift. besøgendes forespørgsel, så vil det blive dyrere for dig at få din hjemmeside vist.
  • Hastighed: Det hele handler ikke kun om ord. Hastigheden på din side vil have en indvirkning på Googles bedømmelse af din landingsside. Husk på, at Google går meget op i deres brugervenlighed. Så hvis du sørger for, at besøgende på din hjemmeside har en god oplevelse, så vil Google belønne dig for dit arbejde.

Resultaterne af undersøgelsen

Hvis vi skal blive mere konkrete omkring, hvad det førnævnte webbureau påviste, så var det følgende:

Mere trafik: De søgeord, som førhen kun havde haft enten Google Ads eller SEO, oplevede begge en fremgang i klikraten. Det betyder, at de søgende var mere tilbøjelig til at klikke på både annoncerne (Google Ads) og de organiske resultater (SEO) i søgemaskinen.

Billigere klikpriser: Det blev billigere for virksomhederne at annoncere i Google på de valgte søgeord, som kørte både Google Ads og SEO. De fandt frem til, at disse søgeord også havde et højere kvalitetsresultat. Hvad, der præcist har øget kvalitetsresultatet, kan både være den nu øgede klikrate og den øgede fokus af søgeordet på landingssiden. Mere konkret kan det ikke blive, men det har kunne konkluderes, at SEO havde haft en mærkbar effekt på kvalitetsresultatet, hvilket som bekendt betyder billigere klikpriser.

 

Google går meget op i brugervenligheden af deres søgemaskine. Det betyder, at de stiller høje kvalitetskrav til virksomheder, der vælger at annoncere. Google er tilbøjelig til at tilgodese de virksomheder, der retter ind.

Da Google Ads og SEO begge er vejen direkte ind til at dække dine forbrugeres behov, så er det vigtigt også at bide mærke i de konkurrencemæssige fordele, sammenspillet bringer. Der er kamp om pladserne i søgemaskinen, så hvis du som virksomhed har et forspring, der hedder billigere klikpriser og høje klikrater, så er det måske lige det, du mangler i konkurrencen.

Skal jeg hjælpe dig videre med din Google Ads?
Morten Nørtoft
Google Ads Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig