Facebook slår hårdt ned på Click Bait

Selvom det er et velkendt fænomen, er der ingen, der kan lide historier eller overskrifter, som fremstår sensationelle, misledende eller spamfyldte.
clickbait overskrifter består netop af disse karakteristika, og er designet til at fange din opmærksomhed på de sociale medier, og snyde dig og andre brugere til at klikke på dette link.

Sidste år udviklede Facebook en opdatering til deres News Feed, hvor de håbede på at kunne reducere disse historier, der omkredser internettet, og sætte en stopper for de selvsamme kilder, som dagligt deler disse clickbaits overskrifter med overdrevne og manipulerende tekster.

Der udkommer nu 3 nye opdateringer, som bygger på det seneste års arbejde, således der forhåbentlig vil blive vist færre af disse overskrifter i dit News Feed, og i stedet flere autentiske og reelle historier.

Først og fremmest vil Facebook kigge på enkelte opslag med clickbaits, i stedet for blot at kigge på kildens domæne og sideniveau – det vil sige helheden af hjemmesiden samt de enkelte sider herunder. Ifølge dem, vil dette reducere antallet af clickbaits mere præcist end førhen, hvor fokus blot på var på helheden af kilden.

Dernæst har de valgt at inddele deres arbejde i to overordnede processer, for i sidste ende at skabe større effektivitet af deres arbejde. Den ene proces beskæftiger sig med at holde nøje øje med de overskrifter, som tilbageholder information for læseren, hvorimod den anden proces er opmærksom på de overskrifter, der overdriver deres informationer.

For at føre disse arbejdsfordelinger ud i praksis er Facebook allerede nu i gang med at teste effektiviteten af dette på flere sprog foruden det engelske.

Fra idé til virkelighed

For at kunne gøre opdateringen til virkelighed har Facebook været på overarbejde, og har undersøgt, hvad folk i bund og grund finder autentisk og ikke autentisk. Med dette håber Facebook at kunne optimere den autentiske kommunikation, som de ønsker deres News Feed skal være centrum for.

Facebook mener selv, at de har lært flere ting siden den sidste opdatering. Eksempelvis har de erfaret, at det er lettere for dem at finde frem til disse overskrifter ved at opdele den tidligere nævnte proces, og derved identificere tilbageholdt eller overdrevet indhold separat.

Overskrifter, som med vilje tilbageholder information, undlader vigtige detaljer eller vildleder folk, er en SoMe-fælde, og høster godt af, at folk klikker ind på disse links. I kender nok eksemplet: ’’Hun kiggede under sofaen, og du vil IKKE TRO, hvad hun FANDT…’’. En overskrift som denne forsøger typisk at gøre historien større end den er, og bruger typisk sproget til at opnå dette. Her ses der eksemplevis store bogstaver og fangende ord, som skal få ethvert øje til at kigge deres vej.

Dette lykkedes desværre ofte, og derfor har Facebook for alvor taget kampen op. I dag identificerer de ord og udvalgte sætninger, som almindeligvis ikke anvendes i andre sætninger, og klassificerer dem som clickbaits. Dette minder om måden, hvorpå man genkender spam mails.

Facebook har meldt ud, at de ikke tror dette vil medbringe nogle signifikante ændringer til det News Feed vi kender i dag. De foreslår dog samtidig, at hvis man anvender nogle af disse tricks, såsom udeladelse af information eller uklare overskrifter – og man ikke ønsker, at det bliver anset som clickbait – så bør man overveje at udtænke konkrete og informative overskrifter til sine Facebookopslag.

Selv har de også anbefalet, at man udnytter andre typer opslag på Facebook. I stedet for at nøjes med links, bør man udvide sin horisont, og lave billede- og videoopslag, for derved at interagere anderledes med sine følgere på de sociale medier.

God fornøjelse med de innovative og nytænkende tanker!