Hvad er Facebook Advantage+ shopping kampagner – og hvordan gavner de dig?

Måske har du allerede hørt om den – måske er du stødt på den i annonceadministrator, men én ting er sikkert: META er klar med en helt ny annonceform, Advantage+ shopping, der skal gøre livet lettere for alle annoncører på Facebook.

I hvert fald hvis du spørger dem.

Men med nye tiltag følger som regel en million spørgsmål. Og dem skal vi nok besvare for dig. For hvad er op og ned på Advantage+ shopping kampagner, hvad indebærer de – og ikke mindst, hvordan gavner de din Facebook-annoncering?

Dét får du naturligvis svar på lige her.

 

 

Hvad er Advantage+ shopping kampagner?

Helt forenklet er det en ny, simplificeret annonceform for konverteringskampagner på Facebook.

Forskellen på denne og den traditionelle måde at opsætte kampagner på er, at der bruges en ny algoritme, som benytter maskinlæring. Dét bør hjælpe dig med at nå værdifulde målgrupper med potentielle kunder – men med mindre opsætningstid og bedre performance.

Dette betyder, at kampagnen automatisk bliver tilpasset, så den passer til brugernes interesser, hensigter og handlinger. Du skal give den nogle input, herunder forskellige visuelle elementer og tekst samt dit overordnede mål for annoncer. Men herefter sammensætter META annoncen, så den passer til den enkelte brugers ønsker.

Du slipper altså for at skulle teste kampagner manuelt og navigere mellem forskellige målgrupper, kreativer og placeringer. Dét gør META nemlig for dig – baseret på historiske data og dokumenterede best practices.

Advantage+ kan for eksempel omdanne en billedannonce til en videoannonce, hvis en specifik bruger historisk set reagerer bedst på videoannoncer.

 

 

Hvad er fordelene og ulemperne ved Advantage+ shopping kampagner?

Det lyder rigtig smart, hvad det i grunden også er, men som alt andet i livet, skal du naturligvis være forberedt på, at der både følger fordele og ulemper med annonceformen. Vi lister dem op for dig herunder, så du med ro i maven kan træffe din beslutning om, Advantage+ er noget for dig.

 

Fordele ved Advantage+ shopping

  • Det er en mere simpel opsætning: Du definerer målet (f.eks. køb) og udarbejder annoncer – herefter giver du alt magt til algoritmen.
  • Det giver dig mere tid til at lave bedre og mere kreative annoncer – og du skal bruge mindre tid på de tekniske elementer.
  • Du vil sandsynligvis få bedre resultater end med manuelle konverteringskampagner.
  • Er du ny i hele SoMe-gamet, og ikke mindst i annoncering, så kan dette være en kærkommen hjælpende hånd til at lave effektive annoncer.

 

Ulemper ved Advantage+ shopping

  • Du giver alt magt til algoritmen – det betyder selvsagt, at du mister en del kontrol.
  • Da META selv sammensætter annoncen, så den passer til den enkelte forbrugers ønsker, er det vigtig, at du giver algoritmen de bedste forudsætninger i form af forskellige formater, så annoncerne ikke ser mærkelige ud.
  • Du skal have tungen lige i munden, da alt tekst og grafik, du giver META potentielt, skal kunne passe sammen.

 

 

Hvordan opretter du en Advantage+ shopping kampagne?

  1. Gå til din annonceadministrator
  2. Tryk ’opret’
  3. Vælg ’salg’ som mål og fortsæt
  4. Vælg ’Advantage+ shopping kampagne’ og fortsæt. (Da Advantage+ er et automatisk og dynamisk format, vil nogle indstillinger være forudindstillet. Ønsker du at ændre disse, skal du skifte til en manuel kampagne og ændre dem.)
  5. Du skal selv definere følgende indstillinger:
    – Navngiv din kampagne
    – Vælg den relevante pixel
    – Vælg din lokation-målsætning. (Det er kun muligt at vælge land – det skal hjælpe dig med at nå potentielle kunder nemmere.)
    – Sæt dit daglige budget
    – Planlæg start og slut for din kampagne
  6. Importér dine annoncer (META anbefaler at importere alle dine eksisterende annoncer, for at de kan teste og levere annoncer med bedst performance.)
  7. Offentliggør

 

 

Virker Advantage+ shopping kampagner?

Når der kommer nye annonceformer på hvilket som helt medie, gibber det altid lidt i os for at komme i gang med at teste. Og Advantage+ er ingen undtagelse. Så vi har naturligvis testet denne annonceform for at finde ud af, om det er så smart, som Meta selv siger – og vi har allerede set nogle ret imponerende resultater.

Se for eksempel nedenstående case, hvor vi har testet en Advantage+ kampagne mod en almindelig konverteringskampagne – med samme budget, annoncer og formålet at finde nye potentielle kunder.

Resultaterne taler for sig selv, men det er tydeligt, at man kan vinde en del – og samtidig spare tid

 

 

 

Test, test og test!

Vi er bestemt positivt stemte over for den nye annonceform.

Advantage+ shopping kampagner er en alt i én-kampagne, der måske har været savnet længe – for den er rigtig god for mindre erfarne annoncører, der gerne vil producere og publicere annoncer for deres webshop.

Men den kan komme e-commerce forretninger af alle størrelser til gode – uanset erfaringsgrundlag.

Så vores klare holdning er: Test på livet løs.

Og træf en beslutning om, hvorvidt du skal implementere Advantage+ shoppinge kampagner i din SoMe-strategi på baggrund af data. For data lyver som bekendt aldrig.

Rigtig god fornøjelse.

Har du brug for hjælp til Advantage+ shopping kampagner?
Jolene Liza Sapsworth
HEAD OF SOME
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig