Hvorfor går du mere op i din bil end din virksomhed?

Har du nogensinde reflekteret over, hvorfor opmærksomheden på din bil ofte er større end fokusset på din virksomhed?

Og hvor ofte, vil du sige, at du får serviceret og vedligeholdt indholdet og koden hos en udvikler, hvis du overhovedet gør? Og hvis vi nu spørger, hvor tit får du serviceret og vedligeholdt din bil? Det er en ret sjov tanke, hvis du sidder med ansvaret for din virksomheds digitale platforme.

Der er muligvis stor forskel på svaret af de to spørgsmål. Bilen er et transportmiddel, som sikrer, at du kommer fra A til B. Det giver mening, at den bliver sendt til service én til flere gange om året alt efter, hvor meget den kører. Hvis bilen ikke får den nødvendige service, sker der med tiden fejl i bilens komponenter – og ofte så store fejl, at det koster mange penge at få det repareret. Det er nemlig bedre, at få det fikset i god tid, så det ikke bliver et stort problem senere.

Har du tænkt på, at en hjemmeside og webshop faktisk fungerer lidt (eller ret meget) på samme måde? Ligegyldigt hvor avanceret eller velfungerende din online platform er, kræver den løbende opmærksomhed og vedligeholdelse. Præcis lige som din elskede bil.

 

Kontinuerlig optimering og forebyggelse

Din bil har brug for regelmæssige tjek og service for at undgå problemer – det ved du allerede godt. Men din hjemmeside vil gerne opleve samme form for kærlighed som din bil. Den kræver nemlig også opsyn, fordi den digitale verden og teknologien hele tiden udvikler sig og optimeres – og det samme vil dine kunders forventninger gøre.

En velholdt hjemmeside fungerer ikke kun som din virksomheds visitkort, den er også afgørende for, om du tiltrækker og fastholder kunder. Forestil dig, at din hjemmeside er en et butiksvindue. Ville du vise de samme bukser og skjorter hele året rundt? Nej. Du ville løbende skifte ud, så det hele tiden fremstår indbydende, opdateret og uden udsolgte varer. Ellers risikerer du, at potentielle kunder forlader din forretning – og vælger din konkurrents.

 

Indhold og kodeoptimering

Præcis som en bil kræver finjustering af motor og komponenter, skal din hjemmesides indhold og kode også gennemgås regelmæssigt. Opdateret indhold og effektiv kode er ikke kun godt for brugeroplevelsen, men det kan også påvirke din hjemmesides synlighed på søgemaskiner som Google.

Næste gang du overvejer at sende din bil til service, så tænk også på at give din virksomheds online platform den opmærksomhed, den fortjener. Send din hjemmeside til service samtidig. Så er du godt kørende mere end ét sted i dit liv. En velfungerende og opdateret hjemmeside er nøglen til at køre din virksomhed succesfuldt ud på det digitale vejnet.

Jeg har skrevet mine fem bedste anbefalinger til, hvordan din hjemmeside bør vedligeholdes, så du nemt kan se, hvad en service kræver af dig. Du kan også få en udvikler til at gøre det for dig, så du er sikker på, at både motor, bremser og lygter fungerer optimalt. Og du slipper for at lege mekaniker derhjemme.

 

Her er 5 anbefalinger til dig:

1. Gennemgå siderne på platformen hver måned.

– Se alle siderne igennem på desktop, tablet og mobil.

– Kontroller for fejl i opsætning af indhold eller fejlbeskeder.

– Test formularer på siden – kommer der mails igennem?

– Gennemgå anden funktionalitet på siden.

 

2. Fjern indhold, der ikke giver værdi.

– Hvis du ikke har opdateret nyheder på siden i flere år, fjern sektionen. Det er ikke nyheder længere, hvis den seneste blev oprettet i 2022.

– Undgå for mange sider i menuen – det forvirrer mere end det gavner. Kun de sider, der giver mest værdi for dine kunder, bør være i menuen.

 

3. Sæt et årligt budget af til service og vedligehold.

– Lav en plan og et budget for at få gennemtjekket hele siden med din webleverandør hvert halve år.

– Giv din webleverandør tid til at gennemgå hele siden og koden samt komme med en analyse over muligheder og potentielle forbedringer.

 

4. Find inspiration.

– Kig igennem hjemmesider eller webshops fra større virksomheder.

– Lad dig inspirere af opsætning og funktioner, der giver en god brugeroplevelse.

– Sæt dig ned og find ud af, hvilken værdi noget lignende kunne skabe for din virksomhed. På den måde kan du nemt vurdere, om udviklingsprisen for det er lavere end værdien.

 

5. Spørg dine kunder, hvad de har behov for.

– Tal med dine kunder og få konkret indblik i, hvad der fungerer og ikke fungerer på din platform. Det er trods alt dem, der skal bruge den, ikke dig.

– Spørg dem efter de har købt et produkt; dette kan gøres via mail. Du kan også spørge dem via et opslag på de sociale medier. Der er mange muligheder.