Hvorfor webdesign ikke er et “one time job”.

13. september 2017design-blog

Hvorfor webdesign ikke er et “one time job”.

Som alle nok er klar over, så er internettet i konstant udvikling og det kan være svært at følge med i alle de nye ting der sker. Det gælder også i webdesign-verdenen, hvor der hele tiden viser sig nye tendenser og trends, hvorfor din hjemmeside hurtigt kan virke forældet.
Det ses desværre alt for ofte, at hjemmeside ejere efter de har fået lavet deres hjemmeside, aldrig mere tager sig af den.

En hjemmeside der ikke er opdateret mister værdi

Tænk på din hjemmeside, som en potteplante. Den kræver din opmærksomhed og pleje for at overleve, og hvis ikke den får det, vil den visne. For at få mest ud af din plante skal du vande, gøde, give ny jord osv. og det samme gælder for den hjemmeside. Den skal vedligeholdes regelmæssigt for at fungere optimalt, tiltrække besøgere og give det største udbytte.

Hvis du er i tvivl om din hjemmeside er forældet, så kommer her 5 tips til hvad du kan gøre i dag.

1. Test og bedøm din hjemmeside

Det første du kan gøre er at besøge din egen hjemmeside. Hvis det er længe siden du sidst har besøgt den, kan det give en god fornemmelse af, hvordan dine kunder oplever siden. Hvad er førstehåndsindtrykket? Er siden let at benytte? Er det svært at finde det man skal bruge eller komme i kontakt med jer? Test hele hjemmesiden igennem og giv din egen bedømmelse af, hvor god oplevelsen var.

Kig også efter små fejl på siden; tekster der ikke står som de skal, links der ikke virker, billeder der har de forkerte størrelser m.m. Det er de små fejl der giver det store billede, og hvis de er at finde overalt vil hjemmesiden virke rodet og forsømt.

Få andre øjne med på sagen

Det kan samtidig være godt at få andre til at kigge hjemmesiden igennem, gerne nogen som aldrig har set siden før. Prøv også at finde nogle personer som ligger tæt på jeres målgruppe, og giv dem eksempelvis til opgave at finde én bestemt ting, og herefter tage kontakt til jer. På den måde kan I se hvor let vejen fra forsiden og til den endelige kontakt er, og hvor let de finder informationen.

Besøg konkurrenters hjemmesider

Søg efter andre virksomheder med samme kompetencer som jer og se hvordan de leverer deres information på deres hjemmesider. Hvad virker godt? Hvad virker mindre godt? Er der nogle tiltag som I måske ikke har tænkt over, som der kan bruges som inspiration til jeres hjemmeside?

2. Gennemse og slet irrelevant information

En helt basal ting som at holde sit indhold opdateret på hjemmesiden, kan gøre en hel del. Det er der desværre bare mange der glemmer eller vælger at ignorere. Hvis der fx er et punkt i menuen, som ikke længere er gældende, så husk at slette det. Ellers vil dine kunder gå ind og læse om det og både de og dig selv vil spilde tid med spørgende opkald og forklaringer.

Det samme hvis I får en ny service eller et nyt produkt, så husk at skrive det ind et sted på hjemmesiden hvor det giver mening. Hvis I har nyhedsarkiv, så husk at bruge det. Der er ikke noget værre end at se en hjemmeside med nyheder, hvor den nyeste er tilbage fra 2015. Så kan man fristes til at tænke ”Så de laver ikke noget?”

3. Tilføj nye billeder og videoer

I forlængelse af at man skal huske at holde sit indhold opdateret, så gør det sig også gældende for billeder. Har man en billedslider på forsiden, er det et godt sted at starte. Her kan billederne skiftes efter fx sæson, aktuelle tilbud, nyheder m.m. Det vil være det første man ser når man kommer ind på siden, og man kan her med det samme lede kunden ind på det man ønsker.

Man kan også vælge at udskifte billeder på undersiderne en gang imellem, så der kommer noget nyt at se på, i stedet for de samme gamle billeder fra dengang man startede. Det er federe for kunderne at se noget nyere arbejde eller nyere produkter, og vel også lidt sjovere at vise frem. Der er også nogen der har gallerier eller referencer, hvor det selvfølgelig også er relevant.

Mange er begyndt at bruge videoer til fx at præsentere deres virksomhed, eller forklare et produkt. Det kan være lettere, hurtigere og sjovere for kunden at få information der ellers ville virke tør som ren tekst. Få videoen lagt ind på hjemmesiden et sted hvor det giver mening, og hvor kunden nemt og intuitivt kan finde den.

4. Hold dit webdesign opdateret

Det kan være fristende at tænke, at ligeså snart man har fået lavet et nyt design til sin hjemmeside, så var det dét. Men i virkeligheden, så anbefales det, at ens hjemmeside re-designes en gang hver 2-3 år. Dette skyldes, at der so tidligere nævnt hele tiden sker nye ting på nettet og der kommer nye trends m.m. indenfor webdesign.

Det behøver ikke at være et helt nyt design, det kan være at det kun er småting der skal pilles ved, således at hjemmesiden er up to date.

5. Logoet skal også følge med

Noget der kan være svært lidt sværere at pille ved er en virksomheds logo. Det har fulgt jer fra start, og det er jo det som jeres kunder genkender jer på. Så kan man da ikke lige pludselig ændre det! Jo, det kan man godt, og det gør man også. Det er nemlig også en del af det at holde sig opdateret. Man ser det især hos de større brands, fx har Google ændret sit logo 3 gange siden 1998:

Egentlig består logoet kun af farvede bogstaver, men ved at beholde det generelle udtryk, er man ikke i tvivl om at det stadig er den samme Google der er bag de nyere versioner.
Så vær ikke bange for at tilpasse jeres logo, så det får et nyere og friskere udtryk. Det viser også at I er en virksomhed der følger tiden, frem for at sidde fast i 90’erne.

Kirstine Christiansen
Skrevet af
Kirstine Christiansen
Webdesigner
Som det kreative hoved i huset har jeg ansvar for design af hjemmesider, webshops, logoer, grafisk materiale m.m. Samt holde mig opdateret på hvad der rør sig af trends indenfor design.
Skal vi hjælpe dig videre med din hjemmeside eller webshop?
Indhent tilbud
Send en forespørgsel og få et gratis tilbud på hvordan vi kan styrke din online tilstedeværelse



Eller ring til os på tlf. 70 22 11 44 og hør mere om hvad vi kan tilbyde.