Investér dine Facebook-annoncekroner bedst muligt hen over sommeren

Du kender det helt sikkert: Sommeren er endelig over Danmark, solen skinner og humøret stiger, men samtidig går omsætningen i din webshop i stå – eller måske falder den ligefrem.

Og så er din første tanke nok, at du skal sætte gang i den helt store annonceringsmaskine på Facebook for få kunder i den digitale biks. Men vi er her for at give dig det svar, du nok ikke havde håbet på, men som helt sikkert vil gavne dig: Lad være med at bruge alle dine annoncekroner på konverteringskampagner – overvej i stedet at allokere noget af dit budget på at indsamle leads.

Det er sommerferie og langt de fleste danske forbrugere smider deres penge efter oplevelser og ferie, samtidig med at de trækker udendørs og lader deres tablets og computere ligge på hylden for en stund.

Så i stedet for at bruge dit budget på konverteringskampagner på Facebook, som højst sandsynligt ikke vil indbringe, hvad du normalvis kan, bør du i stedet kigge på, hvordan du kan skabe værdi for din virksomhed, når folk igen er klar til at shoppe løs på nettet.

Vores råd er derfor: Brug juli måned på at indsamle en masse tilmeldinger til dit nyhedsbrev igennem Facebooks kampagnemålretning ’leadgenerering’, som du kan høste en masse omsætning på, når hverdagen igen melder sin ankomst og købetrangen stiger.

 

Er e-mail marketing overhovedet særlig vigtigt?

Ja! (og så udlader vi at gå i dybden med det gisp, der gik gennem vores e-mail marketingteam ved dét spørgsmål).

E-mail marketing er hverken nyt eller særlig banebrydende, men derfor er det ikke et irrelevant medie – tværtimod. Og hvorfor det er en rigtig god idé at prioritere at bruge lidt krudt på e-mail marketing og indsamle leads hertil, kommer vi ind på nu.

Du ejer platformen og dine kontakter

Et af de absolut bedste argumenter for e-mail marketing – og noget af det, der gør kanalen unik, er at du har adgang til en hel gruppe af mennesker, der specifikt har givet dig tilladelse (husk tilladelsen!) til at kontakte dem med alverdens former for informationer eller tilbud. Du har altså en masse førstepartsdata, som ene og alene er dine.

Alle dine følgere på SoMe er egentlig kun til låns, og der skal bare én algoritmeændring til før, at du ikke når en brøkdel af dem længere. Men med e-mail marketing er det dine kontakter, som du til hver en tid kan markedsføre dit brand til og vide dig sikker på, at du når hele din kontaktliste.

Der er altså tale om en ret loyal gruppe, som aktivt har tilmeldt sig lige præcis dit nyhedsbrev, fordi de er interesserede i dit brand, og hvad du har at tilbyde. Dét er ikke noget man skal kimse ad!

 

Skab en connection med dine brugere

Normalvis går ’connection’ og ’sociale medier’ hånd i hånd, og de sociale medier er også særligt gode til at danne bånd til dit publikum – de har ikke fået deres navn for ingenting. Men e-mail marketing har altså også ét trick eller to oppe i ærmet på denne front.

Du kan nemlig bruge dine nyhedsbreve til meget mere end at sende gode tilbud – dét skal du også bruge dem til. Men brug dem til at forbedre din brandværdi, positionere dig over for dine kunder, etablere troværdighed, fortælle produkthistorier osv.

Ved at bruge segmenter og tags kan du virkelig målrette din kommunikation, så de helt rette budskaber ender hos dem, som er mest interesserede i det. Dét er en måde at sikre, at du connecter med hver læser, fordi de vil opleve det som unikke budskaber fremfor generisk indhold, som i sidste ende kan blive lidt trættende.

 

Ram de rigtige – på tværs af kanaler

Vidste du, at du kan bruge din nyhedsbrevsliste på andre kanaler end i dit nyhedsbrev?

Det kan du! Og hvorfor ikke udnytte din liste, og få så meget ud af den som muligt?

Du kan nemlig bruge din kontaktliste fra dine nyhedsbreve som målgruppe i både dine Facebook- og Google-annoncer. Hvis dit nyhedsbrev ikke lige er gået rent ind, så brug din liste til retargeting, så du kan eksponere dem mest muligt for dit budskab og øge chancen for konvertering.

Et andet smart trick er at bygge en lookalike-målgruppe ud fra listen, så du kan ramme folk, der ligner din kernemålgruppe mest muligt på andre platforme.

Husk lige at tydeliggøre i din privatlivspolitik, at data bruges i markedsføringsøjemed.

 

En kosteffektiv kanal

Skal du virkelig have succes med at indsamle leads til dine nyhedsbreve, så er der intet, der virker som en lille gulerod!

Først og fremmest: Dine nyheder er ikke en gulerod, desværre. Den hårde sandhed er, at folk mere eller mindre er ligeglade med dine nyheder (ja, vi var også i chok!). Det betyder, at den klassiske ”skriv dig op og få vores nyheder direkte i din indbakke” ikke længere er nok til at få folk til at opgive deres personlige oplysninger. Du vil helt sikkert godt kunne få fisk i nettet med denne metode, men det bliver ikke året fangst.

Du bliver nødt til at give noget til gengæld for et lead, som rent faktisk har en værdi for dem.

 

What’s in it for me?

Noget der til gengæld virker fremragende i leadannoncer, er konkurrencer. Tal fra Confect Analytics viser, at der er en 25% højere klikrate og 2,7 gange højere sign up rate, ved brug af konkurrencer i leadannoncer. Hvis du giver folk en følelse af, at de får noget ud af at dele deres oplysninger, så er de faktisk villige til at smide mange informationer efter dig.

Der er dog en risiko ved konkurrencerne; kvaliteten af de leads, der kommer herfra, er svingende. Og hvis ikke du passer på, kan du ende op med en masse subscribers, der aldrig har været i nærheden af at være et reelt lead – folk der unsubscriber hurtigt igen, eller som aldrig klikker eller åbner dine nyhedsbreve.

Men det er der råd for! Hold det produktorienteret, og udlov kun præmier, der læner sig op ad dit brand. Alle vil gerne vinde penge eller gavekort, men her risikerer du at tiltrække en masse, som ikke er interesseret i din forretning efterfølgende – og altså højst sandsynligt aldrig vil konvertere.

Vi anbefaler:

At du sætter et specifikt produkt på højkant, f.eks. en kjole hvis du er en tøjbutik. Produktet skal gerne sige noget om din virksomhed, derved sikrer du dig, at dine leads er interesserede i dine produkter og din forretning. Eller gå linen ud, og smid et gratis produkt med i puljen ved første køb. Det kunne være en bøllehat, et spænde, en kop eller lignende – alt efter hvad der giver mening for din forretning.

Du kan også indsamle leads ved at tease for fordele som nyhedsbrevsmodtager: ’Spar altid 10% på dine køb’ (spar 10% på første ordre, dur bare ikke længere), eller ’få adgang før alle andre til udsalg’. Vi ser typisk dyrere og færre leads på denne type leadgenering, men til gengæld har de oftest en højere værdi.

 

Vores 4 bedste råd til leadgenerering

  • Brug Zapier-integration: Så ryger dine leads automatisk over på din nyhedsbrevsliste i løbet af få sekunder. Hvis ikke du benytter Zapier, skal du downloade dine leads i Facebook, og en velkomst-rabatkode vil dermed miste sin værdi.
  • Test dine leads bagefter: Det er fedt at få 3.000 nye nyhedsbrevsmodtagere, men hvis de ikke konverterer efterfølgende, er de ikke meget værd. Overvej derfor at uploade dem i en liste for sig selv, og send evt. en unik rabatkode til dem, som du efterfølgende kan teste deres værdi af på.
  • Indsaml kun de oplysninger, som er absolut nødvendige: Folk gider ikke oplyse fødselsdag, telefonnr. samt alder og køn. Nøjes i første omgang med at indsamle fornavn og mailadresse, dette vil øge antallet af tilmeldinger. Du kan indsamle resterende relevante oplysninger som et del af dit velkomstflow efterfølgende.
  • Ekskludér allerede tilmeldte i din målgruppe: Ved at ekskludere dine nuværende nyhedsbrevsmodtagere i din målgruppe undgår du at få dobbelt tilmeldinger samt at spilde annoncekroner på dem.

 

 

 

Har du brug for hjælp til Facebook-annoncering?
Emilie Aagaard Ernst
SoMe Specialist
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig