Julen står for døren – her er dine gyldne tips til en succesfuld en

Julehandlen er en af det travleste perioder, hvis ikke den ultimativ travleste, når man ser på køb og salg af produkter. Hvis du gerne vil have en bid af julekagen, så er det med at komme i gang i dag – helst inden Black Friday. Over 50 % starter nemlig deres juleshopping allerede i november måned. Og hver 6 ud af 10 handler i en netbutik, som de ikke har handlet i før ifølge Bring.

Vi har samlet en liste over tips og tricks til julehandlen, så du både kan komme i gang på Facebook, i dine nyhedsbreve samt hvad du skal tænke på i forhold til Google Ads og SEO.

Julehandlen og e-mail marketing kan sikre dig salg resten af året

Der er ikke noget bedre end at slå 2 fluer med et smæk – og det kan du også til julehandlen. Hvis du skal starte et sted, kan du starte med at kigge på indsamling af e-mails til dine nyhedsbreve, som både kan bidrag med salg før, under og efter julehandlen.

Hvis du skal starte med at samle e-mails ind, inden julehandlen for alvor går i gang, kan du kigge på at få lavet en Facebook lead-annonce. Lok eventuelt allerede med Black Friday tilbud, som kan give nye tilmeldinger til julehandlen. Hvis du ikke er fan af Black Friday, kan du også lokke med en adventskalender konkurrence eller 10 % på hele shoppen den første weekend i december. Det vil få dine besøgende til at melde sig til, så du senere i december kan ramme dem, som har interageret og vist interesse for din hjemmeside, med nyhedsbreve.

Har du hørt om Scratcher? Scratcher kan eventuelt hjælpe dig på adventsdagene med endnu flere nyhedsbrevsmodtager. Du gør det legene let for dine mulige kunder at tilmelde sig dit nyhedsbrev, samtidig med at du laver en konkurrence ud af det. Det er både sjovt for dig og for dine kunder, da du får opmærksomhed på din hjemmeside, en konverteringsrate på over 50 % og dine kunder får en rabatkode, som de kan benytte på din side.

Når du har fået en masse nye på din nyhedsbrevsliste, kan du begynde at inddele dem i målgrupper, som eksempelvis mænd og kvinder. Det er naturligvis forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvem det er, som du tiltrækker – og det ved du bedst selv. Men en ting ved vi her hos OnlinePlus, det er meget forskelligt, hvordan mænd og kvinder køber ind op til jul. Mænd har en tendens til at starte senere med julehandlen, hvor at kvinder er hurtigere ude af starthullerne. Kvinder lytter mere til venner, samt de sociale medier, hvor at mænd har en tendens til at sammenligne priser på prissammenligningssider. Fælles for dem er dog de gode tilbud, et godt udvalg og ingen kø. Tag det med i dine overvejelser, når du skal udforme dine e-mails.

Hele vejen i gennem julehandlen, kan du allerede nu begynde at tænke i januarudsalg, så du er på forkant til de kunder, der har gjort et køb eller har efterladt noget i kurven.

Sådan bruger du de sociale medier til at øge julesalget

Vi har allerede snakket omkring lead-annoncering, i forbindelse med e-mail marketing. Men hvad kan du ellers gøre på de sociale medier? Det første du skal checke op på er, om du har en Facebook Pixel installeret på din side. Det hjælper vi hos OnlinePlus naturligvis med.

Som tidligere nævnt benytter kvinder i stor stil de sociale medier til at finde information omkring produkter, holde sig opdateret omkring tilbud og sjove konkurrencer. Det kan af den grund være fordelagtig at omdanne din Facebook og Instagram til en informationsside, som har en god blanding af produktnyheder og julekonkurrencer. Pakkekalender, adventskalender, last minut juleindkøb osv. kan alle være mulige opslag – tænk på din målgruppe, hvad vil de gerne have.

Du bør ligeledes have retargeting annoncer på plads, så du kan ramme de personer, der tidligere har besøgt og interageret med din virksomhed. Ligesom med e-mail marketing, bør du også allerede nu tænke på januarudsalget.

Vil du have en komplet oversigt over julesalget før, under og efter – så kan du downloade vores Julehandel 2018 infografik lige her.

 

Skal jeg hjælpe dig videre med din strategi?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig