Googles “BERT”: SEO-mareridt eller SEO-drøm?

Hos Google går det stærkt. Rigtig stærkt. Google har netop annonceret en ny ændring i søgealgoritmen, som forbrugerne vil elske, men som virksomheder formentlig vil modtage med kærkommen skepsis. Ændringen kaldes BERT, og her giver vi dig forklaringen.

Holder man ikke tungen lige i munden, kan man nemt blive fortabt i den linde strøm af nye opdateringer, ændringer og tiltag, nye procedurer og nye algoritmer, der løbende lanceres af Google. Ovennævnte, BERT, er nyeste skud på stammen og bør integreres i din SEO-strategi fremadrettet.

Google selv beskriver det som den mest positive algoritmeændring i flere år. Navnet er BERT, og det er en forkortelse af ”Bidirectional Encoder Representations from Transformers”, og betyder for 1 ud af 10 forespørgsler i Googles søgefelt, at deres placering vil blive ændret[1].

Disse forespørgsler/søgninger vil påvirkes, fordi BERTs formål er at ændre, hvordan Googles algoritmer læser og forstår forbrugerens søgninger. Præmissen er, at Googles algoritme hidtil behandler en søgning som en pulje af ord, hvor den udvælger de ord, den finder vigtig for sætningens sammenhæng og dermed udelader ’fyldord’ som f.eks. uden, i, på, med, fra, til, osv.

Problemet her er, at disse ord faktisk har stor relevans for mange søgninger, og når Googles algoritmer så udelader og frasorterer disse ord, kan forbrugeren opleve at få vist en masse søgeresultater, som ikke nødvendigvis stemmer overens med søgningen.

Og det betyder, at virksomheder oplever en masse ”bounce-back”-trafik på deres sites fra brugere, der er blevet ledt dertil af Google – men som ikke kan finde det produkt/ydelse, de reelt søgte efter, fordi de relevante fyldord er blevet udeladt fra Googles vurdering og forståelse af søgningen.

Hvad Googles algoritme tidligere kiggede efter
Søger en forbruger f.eks. efter ”kuffert uden lynlås”, ville Googles algoritme med stor sandsynlighed udelade ordet uden, selvom netop dette ord er ret essentielt for søgningen. Derfor ville forbrugeren ofte blive præsenteret for kufferter med lynlås.

Hvad Googles algoritme fremadrettet kigger efter
Fidusen ved algoritmen er at forstå at optimere SEO ud fra de mennesker, der foretager søgningerne i søgemaskinerne – ikke for søgemaskinernes algoritmer og genkendelsesmekanismer. Og derfor vil Googles algoritme fremadrettet inkludere fyldordene, netop fordi de har stor betydning for kundens søgning og de ønskede resultater.

Et godt tip
Er derfor at holde øje med sit sites placeringer i Googles søgeresultater. Oplever man drastiske fald på enkelte sider, er det vigtigt at undersøge, hvilke søgeord/fraser denne side tidligere blev fundet på, fordi det kan være netop disse søgeord og fraser, der kan være påvirket af den nye BERT-algoritmeopdatering.

Derfor er det fremadrettet en god idé at optimere sit SEO-arbejde efter forbrugerne og hvad disse søger efter
– ikke for Google og hvad de finder resultater efter.
BERTS formål er nemlig at hjælpe computere til at forstå sprog på samme måde, som mennesker gør ved bedre at kunne forstå nuancer og kontekst. Dette for bedre at kunne matche søgningen med mere relevante resultater.

[1] https://www.inc.com/jeff-haden/google-just-announced-a-major-search-algorithm-change-that-users-will-probably-love-and-some-businesses-may-absolutely-hate.html?icid=landermore&fbclid=IwAR0H_Kt4zeE9lJZhtMTMxdgG2yRxMMnWTx2PFRgeUXwPs4sHxN5Z7l374BA