Rel=prev/next er ikke et indekseringsignal mere!

For kort tid siden meddelte Google, at de ikke tager højde for Rel=prev/Next i Google Search – og det har de faktisk ikke gjort i flere år! Tak for meldingen i ”god” tid Google…

Rel=”next” og rel=”prev” er meget brugt inden for e-handel, hvor webshops splitter deres produkter over flere url’er på større kategorisider. Er dette noget, du kan nikke genkendende til på dit site – så skal du spidse ørene godt, for denne nyhed kan have betydning for netop din side!

Men er det en god nyhed eller en dårlig nyhed? For mange webmastere, hjemmesideejere og specialister kan det være en frustrerende nyhed, da de i løbet af de seneste år har brugt tid og ressourcer på at arbejde med rel=prev/next på hjemmesider eller webshops for at opnå indekseringsfordele i Google Search. Og nu viser det sig egentligt, at det hele blot var spildt arbejde.

 

Hvad er Rel=prev/next egentligt?

Rel=”next” og rel=”prev” bruges til at indikere over for søgemaskinerne, at der er en relation mellem komponent-url’erne i en nummereret serie. Denne markup gør, at søgemaskinerne kan indeksere indholdet mere nøjagtigt og viser den mest relevante url i serien til brugerne (oftest den første side).

At Google er stoppet med at tage højde for rel=prev/next i Google Search skyldes, at brugernes præference for, hvilken type webdesign de foretrækker, har ændret sig henover de senest år. Brugerne foretrækker i langt højere grad i dag view-all, single page indhold frem for en komponent side med en del af det samlet indhold/produkter med sideskift. Da de kom med udmeldingen, var Google også selv ude at påpege, at studier viser, at det er ”single page” indhold, brugerne vil have.

Denne ændring i Googles indekseringsignaler er ikke overraskende, da det var den vej udviklingen gik i forhold til ændringer i brugernes adfærd og præferencer. Dog er det en smule frustrerende, at Google ikke melder ud, når de foretager ændringer og justeringer – og man kan fristes til at spørge sig selv, om der mon er andet, Google har ”glemt” at melde ud?

 

Men hvad så nu – er arbejdet med rel=prev/next spildt?

Nej og ja – hvis du udelukkende har implementeret dette markup inden for de sidste par år, med det eneste formål at opnå indekserings fordele, så er svaret (desværre) ja. Dog skal man huske, at andre søgemaskiner og browsere stadig understøtter rel=prev/next i deres søgninger. Derudover kan brugen af komponent url’er med opdelt indhold stadig skabe god værdi for de besøgende på dit site – og som Google selv skriver, skal man gøre det, der er bedst lige præcist for ens egne brugere.

Hvis du står overfor en større justering af dit website, kan du tage dette med i dine overvejelser: skaber view-all page indhold mere værdi for dine besøgende? Da det, som sagt, er den vej, udviklingen inden for UX bevæger sig.

Hvis du ikke står over for ændringer i dit webdesign foreløbig, skal du ikke gå panik. Det vurderes ikke, at du vil kunne mærke noget til denne ændring i Googles indekseringssignaler – da det som sagt er noget, Google har kørt med i længere tid. Dog behøves du ikke fremadrettet at bruge tid på arbejdet med rel=”next” og rel=”prev” i forhold til indekseringsfordele.

Skal jeg hjælpe dig med søgemaskineoptimering?
Jimmy Vejlemark
Partner & CMO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig