Smartphonen er vores nye shoppemakker
Antallet af online-shoppere er stigende, og det gør sig gældende på tværs af alle aldersgrupper og varekategorier – og B2B–markedet følger trop.
Faktisk ligger Danmark i top fem over de lande med de mest aktive internetbrugere. Vi streamer og shopper løs og er ikke bange for at tage nye teknologier til os.
En del af væksten skyldes corona-pandemien, hvor adgangen til de fysiske butikker har været begrænset. Det har tvunget flere af butikkerne til at tænke kreativt, så de har kunnet komme til brugerne i stedet.
Faktisk har den stigende nethandel vist sig at være et godt middel til at holde hånden under mindre byers handelsliv, fordi der er blevet igangsat flere samarbejder på kryds og tværs samt initiativer til at hjælpe de mindre forretninger online.
Lige ved hånden
Et interessant element i udviklingen er brugen af smartphones.
I dag bliver hvert tredje online-køb foretaget fra en mobil enhed, ligesom at over halvdelen af forbrugerne laver deres købs-research herfra. Hvilket giver god mening, da den sjældent er ret langt væk.
De køb, der bliver foretaget fra smartphones, hører stadig til i den lettere ende, mens de større og mere komplekse køb fortsat foretages fra en computer.
Kun et swipe væk
En faktor, der gør smartphone-købsprocessen endnu lettere, er betalingsapps.
De sidste par år har de været i vækst. Faktisk så meget, at de ligefrem er begyndt at hale ind på betalingskortet, der ellers stadigvæk er forbrugernes foretrukne betalingsmetode.
Fordi forbrugerne har vænnet sig så meget til betalingsapps og i flere tilfælde faktisk foretrækker det, risikerer man som virksomhed at skuffe forbrugerne eller i nogle henseender forstyrre deres købsproces, hvis ikke man tilbyder denne funktion på sit website.
Er din hjemmeside sat op til smartphone og betalingsapps?