Optimer din SEO-indsats med AIDA-modellen

SEO kan være en lidt forvirrende størrelse, hvis man ikke har helt styr på alle mekanismerne. Eller måske har du styr på dem, men får alligevel ikke det optimale ud af søgemaskineoptimeringen, og hvad skal du så stille op? Hvad end der er tilfældet, så er vi så godt som stensikre på, at det her blogindlæg er for dig!

Vi har nemlig tænkt os at komme med vores bud på, hvordan du kan simplificere det hele en smule ved at bruge den gode gamle AIDA-model i din SEO-planlægning – og i samme omgang strømline hele baduljen en smule. Las os kalde det et mere holistisk syn på SEO! Hvad siger du så, hva’? Vi siger ikke, at vi er meget tilfredse med det påfund, men vi er heller ikke helt utilfredse.

Og vi lover, at det ikke bliver for kompliceret!

Lad os så kaste os ud i det!

 

Men hvorfor?

Godt spørgsmål! Fordi vi desværre oplever, at flere og flere udelukkende fokuserer på at skabe opmærksomhed omkring dem selv eller deres virksomhed og lidt naivt tror, at det altid leder direkte til handling fra forbrugerne. Det er et misforstået koncept – hvis det var så let, havde vi alle sammen været stenrige og ejet en lejlighed i Monaco.

Undtagelsen er dog meget stærke og velkendte brands, og hvis du er i besiddelse af sådan et: Carry on as you were! Du skal selvfølgelig også være velkommen til at læse med videre – måske du kan bruge et tip eller to.

Hvis du ikke ejer Adidas eller McDonalds, så får du brug for lidt mere end opmærksomhed for at få rigtig gang i din målgruppe. I dét tilfælde læser du bare med videre.

 

AIDA modellen i en (nogenlunde) kort vending

Ja, den kræver måske en kort introduktion for dem, der ikke har haft afsætning i Handelsskolen.

 

AIDI-modellen er en kommunikationsmodel, der i korte træk bruges tilat analysere eller udarbejde, ja, noget kommunikation – det kan værealt fra reklamer til et personligt salg. Det er udarbejdelsen af kommunikationen, der er mest interessant for os lige nu.

Modellen beskriver de stadier, som en forbruger går igennem i købsprocessen. Normalvis vender den som på billedet, altså som en pyramide, men det er heller ikke ualmindeligt at sætte den på spidsen og betragte den som en tragt. Hvis man gør dét, bliver det mere
tydeligt, hvordan dét at fange forbrugerens opmærksomhed ikke er
nok, og at de fleste bliver sorteret fra, før de overhovedet når til handling.

AIDA-modellen består af fire faser, og vi tager dig i gennem alle sammen nu.

 

A: Attention (Opmærksomhed)

Denne fase handler om at skabe opmærksomhed omkring dit brand/produkt/service.
Dét kan du gøre ved hjælp af farver, billeder, skrifttyper m.m. Så sæt dig ned og brainstorm over, hvad du kan gøre for at fange din målgruppes interesse – hvilke værktøjer, platforme og budskaber skal du benytte?

 

I: Interest (Interesse)

Du har nu en forbrugers opmærksomhed. Tillykke! Men hvil ikke på laurbærrene – der er stadig lidt vej endnu.

I denne fase skal du gøre dem opmærksom på, hvad dit produkt kan for at vække interessen yderligere. Hvilke fordele er der ved dit produkt eller service? Har du en indholdsstrategi – hvis ikke, bør du have det! Arbejder du med Social Proof? Hvilke kanaler skal du være på, og hvad skal dine budskaber være?

Det er også her, at du skal have styr på din målgruppe, så du ikke skyder med spredehagl. Ved at kende din målgruppe kender du deres behov, og hvordan du kan tale ind i det.

 

Desire (Behov)

Vi er ved at være der i processen, hvor din målgruppe har fået øjerne op for dig. Dét skal du udnytte. Derfor skal du ikke bare fortælle dem, hvorfor de skal købe dine produkter, men hvorfor de ikke kan undvære dem. De er overbevist om fordelene ved dine produkter eller services, så det handler i højere grad om at skabe en følelsesmæssig forbindelse til dem.

Her er tillid nøgleordet! interager med dine brugere – de skal stole på, at du kan levere det, du lover. Og de skal overbevises om, hvorfor de ikke skal handle hos en konkurrent.

Her kan blogindlæg og nyhedsbreve være med til at brande din virksomhed som ekspert på området.

 

A: Action (Handling)

Sidste fase – der er potentiale for konverteringer. Hvis alt er gået godt, er du allerede dukket op i forbrugerens køberejse et par gange, og forbrugeren har valgt at gå med dig.

For at få succes i denne fase skal du fokusere på ’call to action’ (CTA) – altså små tekster, der opfordrer til handling. Så gør du din målgruppes overgang fra din kommunikation til køb så let som muligt. CTA kan f.eks. være ’ring på tlf.: ’. ’køb nu’, ’klik her’, ’bestil tilbud’ osv.

Derudover skal du også kigge på, om købsfasen er nem på dit site: Brugervenlighed, betalingsflow og betalingsmuligheder er noget af det, forbrugerne lægger vægt på inden handling.

 

Men hvordan hænger det overhovedet sammen med SEO, om jeg må spørge?

Det må du i hvert fald! Kan du huske, at vi snakkede om, at de fleste tror, at de kan få forbrugerne til at springe direkte fra opmærksomhed til handling? Selvfølgelig kan du det. Men det gælder altså også i et SEO-regi.

Det kræver en smule mere, hvis du skal have det optimale ud af din SEO – det er her AIDA-modellen kommer ind i billedet. Den demonstrerer, som tidligere nævnt, hvilke faser forbrugerne typisk går igennem i købsprocessen. Dét kan vi også bruge, når vi tænker SEO og i planlægningen heraf.

Derfor vil vi argumentere for, hvordan du kan implementere AIDA-modellen i din SEO-strategi – og dermed få mere ud af din SEO.

Som vi altid har sagt: Vælg kærester med hjertet og SEO-strategi med hjernen! Okay, det har vi lige fundet på, men det giver stadig mening.

 

AIDA med SEO-briller og et tvist

Som lovet vil vi snakke lidt om, hvordan du kan inddrage AIDA-modellen i forbindelse med SEO.
Vi har selvfølgelig også tilføjet vores eget step til AIDA-modellen, så den er endnu mere kompatibel med dit SEO-arbejde. Vi ser de oprindelige fire felter og raiser med et femte. Så uden yderligere introduktion præsenterer vi: VAIDA-modellen.

Vi ved godt, at vi semi-lovede i starten, at det ikke blev kompliceret, og vi skal nok forsøge at holde det løfte, men hæng i imens, for der er en mening med galskaben!

Vores opgraderede model viser nemlig de steps, der er i SEO for at kunne imødekomme din kunde så godt som muligt – hertil kommer naturligvis SoMe, Google Ads, tekstarbejde og visuelt materiale.

 

 

Vi sætter bevidst modellen på spidsen både for at vise, hvor mange sessioner man skal igennem før et gennemført køb, men også fordi der ligger mange timers arbejde i tekniske opdateringer for at skabe en visuel og indholdsmæssigt lækker hjemmeside.

 

V: Visibility

Visibility, eller synlighed, handler om at være synlig for omverden, og ikke bare i form af opmærksomhed, men derimod helt lavpraktisk at kunne blive set. Dette felt fokuserer mere på det tekniske aspekt end det visuelle og tekstuelle.

Har du ikke har styr på dit tekniske setup ift. SEO, vil du hverken blive set af forbrugerne eller af Google – og så bliver du ikke vist i søgeresultaterne. Hvis dit tekniske bagland ikke er i orden, vil dit site hverken blive crawlet, indekseret eller rangeret ordentligt!

De tekniske opsætninger omhandler bl.a. sidehastighed, mobilvenlighed, at indholdet vises – og vises korrekt, og at sikre dine URL’er er gyldige i sitemap samt en god politik ift. redirects og lign, så URL’er vises korrekt.

 

A: Attention

Denne fase i et SEO-øjemed handler naturligvis stadig om at skabe opmærksomhed omkring dit site.

Her skal du arbejde med dine Title tags og Meta beskrivelser, så de sidder lige i skabet. Det er ikke kun dine brugere, der dømmer dig ud fra dem, selvom dét bør være argument nok, men også Google – og det har altså betydning for din placering i søgemaskinen.

Også dit indhold skal være i orden og indeholde tydelige USP’er (Unique Selling Points).

Herudover skal du fokusere på en lækker visuel hjemmeside, som er afgørende for at fange kunder og potentielle kunders opmærksomhed. Det er det første, de ser, og ’don’t judge a book by it’s cover’ gælder ikke, når vi befinder os på internettet.

 

I: Interest

Her skal du arbejde med brugervenligheden på dit site – du skal sørge for, at du har en ordentlig menustruktur, og så er brødkrummer (breadcrumbs) altid en god idé. Brødkrummer, a’ hva’? Ja, vi hører din forvirring, men brødkrummer er egentlig bare en sti, der viser hvert step, kunden har taget for at komme til den pågældende landingsside, den befinder sig på. Dermed kan kunden nemt gå tilbage uden at blive ledt ud på forsiden og skulle starte helt forfra.

Og så skal der være en naturlig sammenhæng mellem søgeord, søgeintention og indholdet på dit site. Der er ingen, der gider at blive catfishet ind på et site via Google for at ende på noget, der ikke har det fjerneste at gøre med søgningen. Det er både spild af brugernes og din tid!

 

D: Desire

I denne fase skal du sørge for, at din Google My Business (GMB) er opdateret, så du altid er tilgængelig for dem, der søger på din virksomhed eller produkter. GMB dukker primært op ved søgninger på meget nære søgeord, f.eks. italienske restauranter eller tømrere. Når den form for søgninger bliver foretaget, ved kunden allerede nogenlunde, hvad den vil have. Derfor er GMB vigtig, hvis du vil fange forbrugerne langt henne i købsprocessen.

Arbejd også med vidensdeling i form af indhold, der skaber værdi for kunden. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der giver mening, men det kan være blogindlæg, nyhedsbreve eller cases – kend din målgruppe, så du kan tilbyde den information, de efterspørger. Interaktion med dine kunder og potentielle kunder er også et godt værktøj til at skabe et behov hos dem. Det kan være ved at besvare deres anmeldelser og henvendelser.

Du skal også arbejde med Social Proof i denne fase. Eller, det er i hvert fald en god idé. Det er nemlig en smart måde at skabe autenticitet og tillid på – som denne fase jo handler om. Du kan f.eks. bruge kundeudtalelse fra trustpilot eller andre udtalelser på SoMe.

 

A: Action

Som nævnt tidligere, skal du fokusere på dine CTA’er – sørg for, at de er tydelige og simple!

For at skabe handling kan du også tilbyde rabatkoder, udsalg, gratis gave ved køb af noget bestemt eller gratis fragt.

Det vigtigste, du skal arbejde med i denne fase ift. SEO, er processen fra ’læg i kurv’ til ’godkend betaling’ – den skal være så brugervenlig og troværdig som overhovedet mulig, ellers smutter de over til konkurrenten.

 

Modellen skal ikke kun tænkes lineær, da købsrejsen ofte bliver mere kompleks – alle forbrugere har en unik købsrejse. Derfor er det også en god ide både at arbejde med Google Ads, SoMe og SEO i din digitale marketing, så forbrugerne bliver eksponeret for dit brand og dine produkter/ydelser flere gange og fra flere steder. Det er både med til at lagre dit brand i deres bevidsthed, men det er også med til at gøre dem opmærksomme på, hvad du tilbyder, og hvorfor de skal vælge dig som forhandler.

 

Men husk nu de andre marketingkanaler, ikke!?

Vi ved godt, at det egentlig er et SEO-fokuseret indlæg det her, men vi vil alligevel gerne slå et slag for den samlede marketingindsats.

Lidt groft sagt, kan man sige, at Google Ads og SEO primært befinder sig i behov- og handlingsfaserne, fordi de fleste forbrugere allerede har indset, at de har et behov, inden de går på Google. De ved, at de mangler noget, men ved måske ikke præcis, hvad de vil have – derfor er søgeordsanalysen så hulens vigtig, hvis du vil ramme den rette søgeintention eller stadig vil påvirke dem på dette stadie.

SoMe befinder sig mere i opmærksomhed- og interessefaserne, fordi platformen bruges til at reklamere for produkter, services eller virksomheder. Dog kan du også målrette din SoMe-markedsføring til folk, der allerede har været inde på dit site – så handler det om at overtale dem, og så er vi I de nederste faser igen.

Det, vi prøver at sige, er bare, at tilsammen kan platformene virkelig skabe resultater, og du vil lede dine kunder igennem hele købsprocessen.

 

Opsummering

Det var noget af en omgang, hva? Er du fyldt til op over begge ører med akronymer, så bebrejder vi dig ikke. Du er velkommen tilbage til hver en tid, hvis du har brug for en opfrisker, og ellers kommer vi dig til undsætning med en opsummering lige her:

  • Brug VAIDA-modellen til at strømline og optimere dit SEO-arbejde.
  • Sørg for at eksistere på Googles platform – arbejd med det tekniske aspekt af din side, så du er synlig for Google og din målgruppe.
  • Skab opmærksomhed med en flot visuel hjemmeside og gode Title tags og Meta beskrivelser.
  • Fang forbrugernes interesse med brugervenlighed i form af en ordentlig menustruktur og brødkrummer. Skab desuden sammenhæng mellem søgeord, søgeintention og indholdet på dit site.
  • Etabler et behov hos din målgruppe ved at bruge Social Proof – det udstråler autenticitet. Arbejd derudover med vidensdeling og interaktion med din målgruppe.
  • Skab handling fra din målgruppe ved at optimere betalingsflowet på din side. Tilbyd også rabatter, udsalg, fordele m.m.
  • Arbejd med den samlede digitale marketingpalette: SEO, Google Ads og SoMe – og forbedre dine chancer for at lede forbrugerne hele vejen igennem tragten.

Har du brug for hjælp til SEO, skal du være velkommen til at ringe til os, så finder vi en løsning, der er skræddersyet til dig!

Har du brug hjælp til SEO?
Niels Hassø Andersen
HEAD OF SEO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig