SEO-myter: Hvad er op og ned?

Der er mange, der ryster lidt i bukserne blot ved nævnelsen af SEO. Måske fordi det lyder kompliceret, måske fordi de ikke helt forstår konceptet, eller måske fordi der florerer en del myter omkring søgemaskineoptimering, der får skeptikere til at stille spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er dét værd.

Og lad os bare starte dér: Det er dét værd.

Det skal I vel sige, tænker du måske? Og ja, det ville da være fjollet, hvis ikke vi selv er klar til at kæmpe for SEO, når nu vi arbejder med det. Men vi har selvfølgelig beviser til at bakke op med – her kan du læse, hvilke resultater SEO har skabt for nogle af vores kunder.

Og så tilbage til blogindlægget, for det er vist på sin plads, at vi én gang for alle får aflivet et par af de myter, der er om SEO.

 

Myte 1: SEO tager alt for lang tid.

Lad os bare tage tyren ved hornene og starte med den, der nok skræmmer flest. Dén som altid ødelægger den gode SEO-stemning: Det går for langsomt, før der er resultater.

SEO kan tage lang tid, men det behøver ikke. Det er de færreste, der ser resultater over natten, men derfor skal du ikke nødvendigvis lytte til alle SEO-guruerne, der siger, at det tager minimum 6 måneder, før du kan se resultater. Det kræver bare en del dedikation, og mere arbejde end mange er villige til at lægge i det, eller ved hvordan man gør.

De fleste vil nok sige, at det tager 4-12 måneder, før resultaterne for alvor begynder at rulle ind. Det siger Google i hvert fald. Og SEO har ofte været anset som et maraton frem for en spurt.

Sandheden er, at det afhænger af flere ting, hvor lang til det tager:

Hvis du er i et meget lidt konkurrencepræget marked, der målretter på niche-termer, så vil du nok se ranking-ændringer relativt hurtigt. Måske så snart Googlebot crawler din side på ny.
Men forretningsområder, hvor der er større konkurrence, tager det altså længere tid at stige til tops i søgningerne.

Men husk på, at SEO er meget mere end top-3 i Googles søgeresultater. Det er bestemt også en god rangering, men synlighed på Google My business med gode anmeldelser kan også give et godt udbytte for din forretning. Og en lille optimering af et Title Tag kan betyde en forbedring i klikrater på ca. et døgn.

Ja, faktisk har vi selv en kunde, hvor der på én måned både kom stigning i rangering, mere organisk trafik og flere klik – hvis du er nysgerrig på dét, kan du læse casen her.

Når alt kommer til alt, kræver det, at man er villig til at lægge en (fagligt funderet) indsats.

 

Myte 2: Quality content handler kun om tekstindhold.

Nej. Det er meget mere end tekst. Selvom vi godt kan forstå forvirringen ud fra navnet. Content er trods alt king. Eller er det? Der har været stor forvirring omkring det gennem tiden, men for første gang nogensinde har Google meldt sig på banen og defineret content quality én gang for alle.

Hvis du skulle have glemt det, så er quality content ét af de parametre, Google vurderer og ranker dit site ud fra. Quality content kan påvirke, hvorvidt Google stoler på dit site eller ej, og om den viser sitet i søgeresultaterne. Det er altså en ret stor deal, at du ved, hvad det indebærer, så du kan udforme dit content efter det.

Og det handler også om tekst, men ikke kun. Begrebet omfatter den overordnede kvalitet af din hjemmeside og inkluderer alt fra layout til design. Det handler altså både om din tekst, layout, page speed, billeder samt andre ting relateret til brugeroplevelsen, og hvordan information bliver leveret på din side.

Der er altså en hel del ting, Google holder øje med, når den vurderer dit site, og som du skal være opmærksom på.

 

Myte 3: Duplikeret indhold påvirker din rangering negativt.

Duplikeret indhold er et varmt emne blandt SEO-connaisseurer, og noget der ofte bliver tjekket for, når sider optimeres. Men er det overhovedet nødvendigt at være pernitten med det? Ikke hvis du spørger Google. Og det gør vi gerne.

Duplikeret indhold er meget almindeligt ved e-commerce, hvor de samme produkter sælges af mange forskellige forretninger, og produktsiderne ofte ligner hinanden. Men bare rolig, når Google crawler dine produktsider, vil det ikke have en negativ betydning, hvis den samme produktbeskrivelse optræder på en anden forretnings webshop.

Også når det kommer til duplikeret indhold på tværs af dine egne URL’er, er Google rimelig overbærende. Google opfatter det faktisk som ganske normalt at have duplikeret indhold. Hvis du har det samme content på flere forskellige sider, vil Google bare ikke vise dem alle. Google vælger blot én af siderne og viser den til brugerne – de andre vil ikke fremstå i søgeresultaterne. Men det påvirker ikke din rangering negativt.

Så du behøver altså ikke at trimme din side igennem og skaffe dig af med alt duplikeret indhold, i frygt for at du falder i rangering på Google. Men det er selvfølgelig altid en god idé at vurdere dit indhold fra tid til anden.

 

Her er, hvad du bør overveje:
  • Er der tale om informationssider, der i bund og grund omhandler det samme, og er det så nødvendigt at have alle siderne? Kan indholdet sammenlægges og danne en bedre samlet tekst?
  • Er der tale om produkttekster, hvor mange produkter minder om hinanden, så tjek om egenskaberne ved produkterne er fremhævet, f.eks. størrelse, farve osv. Det vil gøre indholdet mere unikt uden, at det kræver meget tid at ændre.
  • Anvender du produktbeskrivelsen fra f.eks. leverandøren eller producenten, så vær kritisk og vurder indholdet fra din kundes synsvinkel: Er teksten medvirkende til, at man får lyst til at købe produktet, og besvarer teksten egenskaber ved produktet, der kan afhjælpe/løse kundens udfordringer? Er teksten blot intetsigende og generisk, så skriv den hellere om.
  • Og husk, at det stadig ikke er lovligt at “stjæle” andres indhold, hvorfor man ved overtrædelse af copywright godt kan blive straffet, eller hvis sitet har til hensigt at manipulere rankings med sit indhold.

 

Myte 4: Mere indhold er bedre indhold

Flere er af den overbevisning, at fordi content er godt for SEO, så skal man producere en masse af det – så rangerer man jo på en masse forskellige søgeord.

Men hvor meget content bør du have, og i hvilken grad hjælper det din performance?

Det kedelige svar er: Så meget som er nødvendigt.

Det er ganske vagt, det er vi klar over. Men dit mål er at levere brugbart og relevant information til dine brugere. At plapre løs på side efter side bare for at have indhold, hjælper dig ikke ift. til SEO. Blogs inden for din industri er godt, men producér ikke indhold blot for indholdets skyld. Det er det samme som tyndt eller ubrugeligt indhold, og du spilder ressourcer og crawling på noget, der ikke performer eller bidrager med noget.

Hvis du har meget content, der ikke performer særlig godt og egentlig bare er tyndt indhold, kan det forringe troværdigheden og autoriteten af din side, fordi Google ikke vil bruge crawl budget på det, og derfor bliver det heller ikke indekseret.

Det handler om at have brugeren for øje, når der skal skabes. Imødekommer indholdet brugerens søgeintention, og giver den pågældende tekst svar på brugerens spørgsmål, løser et problem, udfordring, mangel på information eller hjælper kunden til et valg af produkt og gøre et køb?

Kort sagt: Hvad er det de søger efter, og hvordan kan vi give det til dem mest effektivt?

Her vil det være yderst relevant at overveje de forskellige stadier i kunderejsen, og se om indholdet imødekommer de enkelte stadier før, under og efter et køb.

Myte 5: Domænenavn er en ranking faktor

Mange har gennem tiderne registreret og købt domænenavne, der har et exact match i navnet med det søgeord, man ønsker at rangere på, i den tro at det ville hjælpe sitets performance i Google.

Det virker til, at denne myte stadig holder ved, da der stadig ses mange domænenavne med exact match. Men allerede tilbage i 2012 bekræftede Matt Cutts hos Google, at exact match i domænenavnet ikke er en ranking faktor. Så denne teori har altså ikke været aktuel siden 2011.

Men hvad bør man så overveje med navngivning af domænenavne, og skal man slet ikke anvende domæner med søgeord?

Der er tilfælde, hvor det kan være en god idé. Hvis man f.eks. er et affiliate-site, hvor det er tydeligt, hvad man omhandler, eller hvis man har en blog, der omhandler et afgrænset emne, kan søgeordet i domænenavnet give god mening, fordi det leverer en info til brugeren.

Men andre domæner kan altså sagtens performe bedre og rangere højere uden navngivning af domæne med søgeord.

Hold altid domænenavnet kort, informativ og overskuelig!

 

Myte 6: SEO er en engangsopgave

Sidst men absolut ikke mindst: SEO er ikke et punkt på en tjekliste, der kan streges over og aldrig tænkes over igen.

SEO skal håndteres og vedligeholdes løbende. Du skal hele tiden være opmærksom på trends, udvikling/ændringer af algoritmer samt løbende optimere indholdet, så det fremstår relevant og tidssvarende for brugeren. Og du skal hele tiden imødekomme den måde brugeren søger på, og med de søgeord som brugeren anvender, eller den type indhold de leder efter.

SEO står ikke stille, det ændrer sig over tid – derfor bør din SEO-indsats også gøre det.

 

Kan du ikke finde hoved og hale i alle myterne, og er det lidt forvirrende, hvad du bør gøre, og hvad du ikke bør gøre? Så ring til vores SEO-team – de har fuldkommen styr på det.

 

 

 

Har du brug for hjælp til SEO?
Niels Hassø Andersen
HEAD OF SEO
Vi kan også kontakte dig
Vi kan også kontakte dig